Technické údaje

AUDIO

Magnetofonové kazety

Digitalizuji všechny druhy analogových audio kazet (ferro, chrome, metal), kromě microkazet z diktafonů. Pásky v kazetách mají obvykle délku kolem 40 až 120 minut. První kazety se objevily již v 60. letech a byly alternativou k příliš velkým kotoučovým pásům či praskajícím deskám. U nás se první kazety prodávaly výjimečně již začátkem 70. let, největšího rozmachu dosáhly od konce 70. let. Po roce 2000 nahrazovaly již walkmany a discmany postupně stále populárnější mp3 přehrávače. Kromě analogových kazet existují i digitální kazety DAT (podobně jako u videa DV) – Tyto nepřehrávám.

Magnetofonové kotouče

Vedle magnetofonových kazet digitalizuji i magnetofonové pásy na kotoučích – cívkách standardní velikosti, tj. do šířky pásu 10mm a průměru kotouče do 18 cm, bez ohledu na rychlost posuvu pásku – v režimu, v jakém byly nahrány. Pásy mohou mít čtyři mono nebo dvě stereo stopy. Obvyklá délka nahrávky jedné stopy je 60-90 minut, u malých kotoučků 20 minut. První komerční kotoučové magnetofony se (stejně jako vinylové LP desky) objevily již koncem 40. let. U nás se rozšířily výrazně až v 60. letech, kdy se začaly objevovat i první miniaturní pásky v kazetách. V 80. letech pak kazetové přehrávače postupně kotoučové prakticky nahradily.

Gramofonové desky z vinylu

LP desky jsou standardní gramofonové vinylové desky s průměrem 30 cm, “long play” – tzv. dlouhohrající – obvykle jsou na 33, výjimečně i na 16 otáček. Najdeme na nich většinou 10-16 skladeb nebo kolem 30-60 minut nahrávky. Výjimečně i více – ty mají často označení “Supralong”. První velké vinylové dlouhohrající desky se objevily již koncem 40. let. U nás se vydávaly od poloviny 50. let s klasickou hudbou a od poloviny 60. let také s moderní hudbou.

SP (singly) jsou vinylové gramofonové desky s krátkou dobou záznamu (short play), EP jsou desky s prodlouženou dobou záznamu (extended play). Obvykle jsou na 45 otáček. Může jít ale i o velké desky jako LP, ale s kratším záznamem, tzv. maxisingly. Na těchto deskách najdeme obvykle dvě až osm skladeb. Jako singly se účtují také výběry skladeb z různých desek.

Gramofonové desky ze šelaku

Desky ze šelaku jsou nejstarší gramofonové desky z časů našich babiček a prababiček. Objevují si již od konce 19. století, kdy ještě soupeřily o přízeň zákazníků s fonoválci, které přehrávaly fonogramy. I když se experimentovalo s různými materiály, většinou jsou to silné, neohebné a těžké desky ze šelaku, které se snadno rozbijí. Ty se u nás vydávaly současně s již vinylovými deskami až do začátku 60. let. Přehrávaly se silnými, většinou ocelovými jehlami, které se musily často měnit. Nahrávky na nich se vyznačují vysokým stupněm zašumění a šelestem.Většina těchto desek ze šelaku je obvykle na 78 otáček a neobsahuje více, než dvě krátké skladby. Jen výjimečně se vyskytují také dlouhohrající šelakové LP nebo EP desky. Existují i různé nejstarší desky z jiných materiálů a desky s hloubkovým přehráváním od středu ven (Pathé) – tyto nepřehrávám.

Dodací doba je cca 4 týdny, podle množství desek. Převod je prováděn na speciálních zařízeních pro digitalizaci historických desek, neboť i když je některé běžné dostupné gramofony dnes také umí přehrávat, nezajišťují ideální kvalitu. K digitalizaci těchto desek však poté stačí 22,05 kHz, není nutný CD standard, pokud je záznam uložen do datových souborů.

Studiová a CD kvalita

Výhodou analogových zvukových záznamů je plnější zvuk, neboť obsahuje i frekvence, které se ve studiové kvalitě na audio CD uložit nedají. (Standard pro audio CD je 16 bit / 44,1 kHz a ten nelze měnit). Stejnou výhodu mají oproti CD nejen gramofonové desky, ale i magnetofonové pásky a pásy. Navíc díky aplikovanému filtru Brickwall nenajdete na dnes prodávaných CD více, než zvuk do 22,05 kHz. Dnešní CD tak sice hrají mnohem hlasitěji, než ta stará, ale jen v důsledku toho, že vyšší frekvence jsou výrazně komprimovány, aby tak silný zvuk mohl být vůbec reprodukován, aniž by byl poškozen. Nejen proto nabízím také možnost nahrání ve studiové kvalitě 24 bit / 96 kHz.

Svoji roli hraje v analogových nosičích ale samozřejmě také kvalita použitého materiálu. Nevýhodou vinylových desek je praskání, které je tím větší, čím jsou ohranější a zvl. při nešetrném zacházení. Nekvalitní materiál – v případě pásů i vinylu zase způsobuje vyšší šum a šelest (zvl. na starých a bez dolby systému).

Zatímco u digitalních úložišť mizernou kvalitu poznáme buď hned (data nelze nahrát / číst nebo jen obtížně) nebo až za delší dobu, kdy úložiště předčasně odejde, data nelze číst a často ani obnovit, záznam na analogových nosičích se ohrává postupně. Pásky se sice neohrají tak, jako gramodesky a nepraskají, ale nahrávka na nich se postupně ztrácí (vyšumí) – zvl. pokud jsou skladovány v blízkosti elektromagnetických polí nebylo byly často přehrávány. Jinak mohou vydržet dlouho a velmi dobře hraje ještě i mnoho pásů, kterým je více, než 30 let.

Standard audio CD má tedy omezenou kvalitu, kterou nelze zvýšit. Pokud hledáte nějaký disk pro HD audio formát, pak upozorňuji, že formát DVD audio už dnes není podporován a většina DVD přehrávačů jej neumí přehrávat. Je třeba hifi přehrávač (např. OPPO BDP – který umí přehrávat i SACD). Také pro přehrávání v PC je třeba mít příslušný program a dekodér. Návod na přehrávání DVD-audio. Formát SACD je pouze ke čtení – nevypaluje se. Dnešní digitální svět se přesunul již dávno od CD k datovým formátům, které můžeme nosit i v docela malých kapesních přehrávačích. Video disky DVD a blue-ray se zatím drží, ale především pro jejich strukturu, možnost vytváření kapitol a menu. Naopak vzrůstá opět zájem o gramofonové desky, nejen jako o sběratelské kousky, ale i pro jejich zvukovou kvalitu (pozor však na ty nové – zda je zvuk na nich skutečně nahrán ve studiové kvalitě a nejde jen o přepis z CD).

Rozdělení nahrávek na stopy

Je-li nahrávka bez mezer, nebo z nahrávky ani popisu není přesně patrné, kde končí jedna stopa a začíná druhá, správnost rozdělení je bez záruky. U kazet s nahrávkou nad 80 minut nahrajeme na CD každou stranu zvlášť. Nahrání na extra dlouhá CD s kapacitou 90 minut příliš nedoporučuji, pokud nemáte ověřené, že je váš přehrávač umí bezchybně přehrávat. Pokud se nahrávají jen některé pasáže, účtuje se digitalizace celého záznamu a nepotřebné záznamy se vystřihnou – nebo se účtuje hodinová sazba za prohledávání.

VIDEO

Typy videokazet

Přehrávám kazety velké VHS, malé analogové kazety pro kamery – VHS-C, dále kazety video8 / Hi8 a digitální kazety Digital8 / miniDV. Kazety typu miniDV nahrané v systému NTSC nepřehrávám. Velké kazety VHS mohou mít délku i více, než 4 hodiny, kazety video8 a Hi8 mají 60-120 minut, kazety VHS-C délku poloviční ve standardním (SP) režimu. Kazety digital8 mají stejnou velikost i pásek jako starší video8 – pouze jiné označení a obvykle délku 60-120 minut nahrané ve standardním režimu. Miniaturní kazety miniDV mají obvykle délku 60 minut v SP režimu. Oba typy mohou být nahrány i v prodloužených režimech (EP), podle druhu použité kamery. Přehrávání těchto kazet je bez záruky z důvodu možné nekompatibility záznamů kamer a recorderů různých výrobců, zejména u kazet miniDV (obvykle to však není problém).

Nahrávky z videokazet ukládám ve formátu video DVD, BD nebo datovém (doporučuji kodek H.264). Pokud je nahrávka rozdělena na více částí nebo obsahuje tituly z více kazet, obsahuje DVD také jednoduché menu včetně náhledů a popisků.

Analogové kazety

První magnetofonové videokazety přišly na trh v roce 1976. Nejdříve systém Betamax a velmi brzy poté známý VHS s o něco většími kazetami. Ten sice neposkytoval takovou kvalitu záznamu, nicméně na kazety VHS se dala zaznamenat mnohem delší nahrávka a mnohem rychleji se i převíjely. Díky tomu VHS u zákazníků rychle zvítězil a Betamax nahradil. U nás se první videorecordery a videopůjčovny objevily až v roce 1985, ale velkého rozšíření se dočkaly až po roce 1989. VHS se používal i pro malé kamery, i když zde mu konkuroval od poloviny 80. let vylepšený systém Video8, později Hi8 (stereo) s menšími kazetami a delším záznamem. Tyto analogové systémy byly koncem 80. let vylepšeny na vyšší standardy (stereo) superVHS-C a Hi8. Používaly až do začátku nového milénia, když je vystřídaly kazety pro digitální záznam.

Digitální kazety

Digitální videokazety miniDV (dříve DVC) byly v roce 1995 vyvinuty pro záznam digitálního videa. Vedle maličkých miniDV kazet pro malé kamery se v roce 1999 objevil nový typ kazet video8, rovněž s digitálním DV kodekem a pro standardní rozlišení nahrávky. Výhodou zase byla delší doba záznamu. Někdy pro roce 2007 nakonec přibyly i verze těchto kazet pro záznam videa “HD ready” (HDV) – tyto kazety přehrávám pouze ve formátu SD videa. V té době ale bylo už používání kazet překonané. Po komerně neúspěšných kamerách pro záznam na DVD přišly už kamery pro záznam na paměťové karty). Výjimečně se používaly i velké DV kazety (DV-CAM) s mnohem větší kapacitou – u velkých TV kamer. Také zde se začaly vyrábět i vylepšená verze kazet HDV, která umožňovala již vyšší datový tok a nadstandardní rozlišení “HD ready”. Tyto kazety nepřehrávám.

Video CD

Zejména k archivaci videokazet byl zpočátku vyvinut formát video CD (VCD s MPEG1 v roce 1993) a později zdokonalené super video CD (SVCD s MPEG2). Od roku 1996 však bylo video CD již postupně nahrazováno DVD s vyšší kapacitou. Většina DVD přehrávačů ho také umí přehrát. Formáty video CD jsou již dnes zastaralé a překonané a vzhledem k nízké ceně DVD nemají už dávno význam. Je ale samozřejmě možné je také vypálit. Na VCD se vejde cca 60 minut, na SVCD jen 35 minut.

Video DVD a BD

SD video na DVD nebo BD: Na DVD je obraz uložen v rozlišením 720×576 bodů (ještě v analogovém standardu PAL nebo NTSC, což platí i pro širokoúhlé snímky), soubory videa jsou uloženy ve formátu MPEG2 v kontejneru VOB.

Na DVD se vejde 2-3 hodiny záznamu, na BD (blue ray) až 8 hodin záznamu v SD kvalitě a až 2 hodiny 45 minut v HD kvalitě. Na dvouvrstné disky DVD nebo BD pak jednou tolik. Časy jsou samozřejmě přibližné, s ohledem na stupeň komprese MPEG2.

Na BD lze uložit více SD videa nejen vzhledem k jeho kapacitě, ale i možnosti použít modernější kodek MPEG4/H.264, který DVD video formát nepodporuje. Jedinou výhodou je, že na BD uložíme o něco delší nahrávku, než na DVD DL. Nevýhodou zase mohou být vyšší náklady, menší kompatibilita a horší případná editace. Blue ray je primárně určeno spíše k archivaci HD nahrávek. Zatímco DVD je uloženo video v klasickém formátu MPEG2 PAL nebo NTSC, které je zabaleno v kontejneru VOB, na blue-ray může být uloženo také v MPEG2 nebo novějším MPEG4 H.264. Zde jsou soubory zabalené v kontejneru BDAV .M2TS.

Rozlišení v HD je pro digitalizaci kazet zbytečné, neboť na uvedených kazetách stejně video v HD rozlišení není (s výjimkou HDV kazet). Blue ray disky slouží především pro ukládání nahrávek, které již byly natočeny nebo digitalizovány v HD kvalitě (a případně restaurovány). Zde nejde o digitalizaci domácího videa z VHS aj. kazet, ale o filmový materiál.

HD video na DVD

Tak jako na blue ray můžeme uložit video v SD kvalitě, můžeme i na klasické DVD uložit HD video (i když kratší). K tomu slouží formát AVCHD, což je odlehčená forma BDAV na blue ray. Zde ale může být problém s kompatibilitou. Pouze některé stolní přehrávače jej podporují – vhodné spíše pro přehrávání v PC.

Video na AVCHD DVD i blu-ray se ukládá buď v SD rozlišení 576i, v HD ready 720i nebo full HD 1080i. Samotný obraz je zpracován také ve formátu MPEG-2 nebo u modernějších standardů v MPEG-4 AVC a VC-1. Soubory videa jsou uloženy v kontejneru MTS.

Datový formát

V případě datových formátů volba formátu a kvalita závisí na tom, v jaké kvalitě je vaše video, jaký formát váš přehrávač podporuje a jaký monitor pro přehrávání používáte. Velkou výhodou datového formátu je (zvláště u moderních kodeků jako H.264, Xvid, Matroška aj.) výrazně menší velikost souborů. Tento formát je určen především pro přehrávání v mobilních zařízeních a PC, avšak i mnoho stolních přehrávačů a televizorů dnes už umí takové soubory přehrávat – např. přímo z USB flešek či paměťových karet. Dnes už je to prakticky standard.

Úprava a konverze videozáznamů

Služby nejrůznějších úprav videozáznamů zahrnují konverze mezi různými datovými formáty, ripování, rozklad na jednotlivé snímky nebo převod do zvukového souboru/audio CD. Základní úprava kvality videa – ořez obrazu, změnu obrazového formátu, korekci sytosti barev, korekci tónu barev, úpravu jasu a kontrastu. Dále možnost renderingu, střihu a editace… Produkce video DVD a blue-ray disků z vašich videozáznamů v datovém formátu. Záznamy mohou být na jakémkoliv nosiči, např. na paměťové kartě z vaší videokamery. Různé služby mohou navzájem kombinovat různé úkony a navíc také různý počet konverzí. Při tom ze zkouší a testují různé filtry.

Pozor! Mnoho lidí se na to ptá: převod kazet ani DVD na BD nezvýší kvalitu videa. Video ve standardní kvalitě zůstane stále stejné, i když mu přidáme rozměr obrazu, rozlišení a parametry HD videa. Je to podobné jako když malý obrázek zvětšíte na velký (bude velký, ale neostrý a když přidáte ostrost, bude zase zrnitý).

Remastering nemá za cíl udělat z nahrávky standardní kvality nahrávku ve vysokém rozlišení. Může udělat jen základní úpravy kvality jako je ořez, korekce formátu, barevnosti, jasu, apod. Je to podobné, jako kdybychom chtěli udělat ze znehodnoceného záznamu v mp3 128 kbs znovu nahrávku ve studiové kvalitě nebo z mono nahrávky pravé stereo. Z nahrávky, která nebyla nahrána v HD rozlišení, nebo byla ořezena a komprimována nelze udělat nahrávku v HD kvalitě.

K důkladnější úprava kvality není u videa tak snadná, jako u fotografie nebo i zvuku, neboť zde je nutno oddělit zvuk a video, to rozložit na snímky a upravit každý snímek zvlášť. Jedna vteřina videa obsahuje cca 25 snímků. Nabídka profesionálního remasteringu – restaurování je proto určena především pro velmi krátké snímky. Zde se platí nejen za editaci videa, ale i za každý jednotlivý snímek podle ceníku pro foto služby.

SCAN

Foto

Skenování fotografií a grafických předloh s uložením do formátu PDF, JPG nebo TIFF s možností volby komprese i požadované tiskové výstupní velikosti. Cena je stejná, bez ohledu na velikost obrázku a platí až do formátu A4. Naskenované snímky (pokud je dodáte označené a setříděné) jsou uloženy na zvolené médium přehledně do jednotlivých adresářů a složek se stejnými popisky. Velkoformátové skenování (A3+) neprovádím, stejně jako větší, než uvedené transparentní předlohy.

Film

Skenuji pozitivní i negativní filmy v barevné hloubce 48 bit. Uložení je možné do formátu PDF, JPG nebo TIFF s možností volby komprese i požadované tiskové výstupní velikosti do 10 000 x 10 000 px.. Naskenované filmy (pokud je dodáte označené a setříděné) jsou uloženy na zvolené médium přehledně do jednotlivých adresářů a složek se stejnými popisky.

  • Kinofilm – Skenování pozitivních i negativních kinofilmů (pole 24×36 mm) v pásech (pokud film dodáte nenastříhaný, bude nastříhán),
  • Svitkový film – Středoformátový film. Naskenovat lze pásy šířky až 6 cm délky až 22 cm. Jedno pole má obvykle 6×6 nebo 6×9 cm. Nenastříhané svitky budou nařezány.
  • Diapozitivy ve standardním formátu kinofilmu, které jsou založeny ve skleněných, umělohmotných, plechových nebo papírových rámečcích.

Z dalších služeb je možno přiobjednat vytvoření slideshow – foto CD nebo DVD, obrázkový potisk disku, vytvoření samostatného video souboru, ořez snímků, úpravu kvality barev, jasu a kontrastu naskenovaných snímků vyspělou technologií CANON FARE, která je schopna automaticky vyretušovat nečistoty, škrábance, otisky prstů apod. Každý snímek je možno s větší citlivostí upravit a vyretušovat také manuálně.

Texty

Texty (dokumenty, knihy) digitalizuji buď do běžného formátu PDF/JPG nebo do formátu MS Word s přepisovatelným textem. Naskenované snímky jsou automaticky a případně i manuálně upraveny, pokud se týká případných nečistot nebo horší čitelnosti, či stínů z vazby knihy nebo barvy zažloutlého papíru.

Skenování do textového formátu tak, aby jej bylo možné přepisovat, je bezproblémové pouze u kvalitně vytištěných tiskovin, na rovném listu, v současném spisovném jazyce a s jednoduchým členěním. V ostatních případech je třeba, aby text prošel důkladnější korekturou. Někdy je možný dokonce jen ruční přepis. Pro výstup používám formát MS World.

Cena se počítá za normo stranu (NS), což je 1800 znaků vč. mezer. V případě korektury a formátování pak za hodinu práce. Dodat je samozřejmě možné i text bez korektury. Texty v cizích jazycích bez korektury jsou ve stejné ceně, korektura překladatelem nebo překlad textů se účtuje zvláštní sazbou za cizojazyčné překlady.

Všechny dokumenty, které chcete digitálně archivovat, vyjmu z vašich desek, obalů či šanonů, odstraním svorky, sponky apod., pokud brání skenování. Po naskenování je dávám opět do původního stavu a původním roztříděním. Aby dokumenty byly uloženy na datovém nosiči v přehledné adresářové struktuře a s popisy titulů, je třeba, aby každý dokument měl svůj jedinečný název nebo označení (např. číslo smlouvy, datum, jméno, typ apod.).

ARCHIVACE

Typy nosičů

K vypalování používám disky renomovaných značek. Nahrávky je možno uložit na velmi pěkné stylové CD Verbatim nebo Emtec se vzhledem černé vinylové gramodesky nebo na barevné disky. Nebo na USB flash disk, kartu, pevný disk (HDD), nahrát na server ke stažení apod. Na objednávku jsou možné i klasické lisované disky mají údajně delší životnost a lépe se přehrávají (některé levné a nekvalitní přehrávače mohou mít s vypalovanými disky problém, zvláště pokud byly vypalovány vysokou rychlostí a na nekvalitních médiích). Výroba lisovaných disků je pouze na zakázku od nákladu 100 kusů, stejně jako výroba gramodesek a jejich obalů – ta je od 500 kusů.

Potisk CD/DVD

Inkoustový barevný potisk z obalu desky, kazety či jinou dodanou fotografií. K potisku používám pouze kvalitní značkové disky. CD s motivem gramodesky jsou vždy s logem Verbatim či Emtec. CD bez loga (a tisk jiných motivů) lze pořídit pouze jako inkoustový potisk (ovšem bez struktury na pohmat) nebo na objednávku s minimálním počtem 100 kusů (digitální tisk).

Booklety k CD/DVD

Návrh, výroba a tisk bookletů do boxů pro CD disky podle obalu desky, kazety nebo na přání podle dodaných dat, obrázků a fotografií. Inkoustový tisk je na kvalitním lesklém či matném fotopapíru. Booklet je dodáván vsazen do plastové krabičky jewel box. Digitální tisk nebo sítotisk je opět na zakázku s minimálním počtem 100 kusů.